Kinderen met ADHD hebben vaak een unieke manier van denken: ze denken in beelden in plaats van woorden. Dit fenomeen, bekend als beelddenken, speelt een cruciale rol in hoe deze kinderen leren en informatie verwerken. Hoewel beelddenken vaak voorkomt bij mensen met ADHD, is het niet altijd goed begrepen of gewaardeerd in het reguliere onderwijs. In deze blog verkennen we wat beelddenken precies is, hoe het zich manifesteert bij mensen met ADHD en hoe onderwijsstrategieën hierop kunnen worden aangepast.
Wat is Beelddenken?
Beelddenken is een manier van informatieverwerking waarbij beelden de primaire taal zijn. In plaats van woorden en taal, gebruiken beelddenkers visuele representaties om ideeën te begrijpen en te onthouden. Dit heeft een aantal voordelen, zoals het vermogen om complexe concepten snel te visualiseren en creatieve oplossingen te bedenken. Echter, in een schoolsysteem dat voornamelijk gericht is op auditief en tekstueel leren, kan dit ook uitdagingen opleveren.
Beelddenken en ADHD: Hoe Zijn Ze Verbonden?
Veel kinderen met ADHD zijn beelddenkers. Dit betekent dat zij de voorkeur geven aan visuele informatie en moeite kunnen hebben met gesproken of geschreven tekst. Deze leerlingen onthouden beelden beter dan woorden en hebben baat bij visuele hulpmiddelen zoals schema's, diagrammen en afbeeldingen in hun leerproces.
Het Belang van Visueel Lesmateriaal voor Beelddenkers met ADHD
Voor beelddenkers is visueel lesmateriaal essentieel. Door lesstof te visualiseren, kunnen deze leerlingen effectiever leren lezen, schrijven en rekenen. Denk aan gebruik van mindmaps, infographics en visuele stappenplannen. Dit helpt niet alleen bij het onthouden van informatie, maar ook bij het begrijpen ervan op een dieper niveau.
De Beste Zitplaats in de Klas voor Kinderen met ADHD
Kinderen met ADHD ervaren vaak stress en overprikkeling in de klas, wat kan leiden tot fysieke klachten zoals buikpijn. De juiste zitplaats in de klas kan een groot verschil maken. Veel leerlingen met ADHD voelen zich het meest op hun gemak achterin de klas, met hun rug naar de muur. Dit biedt een gevoel van veiligheid en overzicht, waardoor ze zich beter kunnen concentreren.
De Drie Typen ADHD: Wat (Q)EEG-Scans Onthullen
Met behulp van (Q)EEG-scans kunnen drie typen ADHD in het brein worden onderscheiden:
- Overwegend Onoplettend (oude ADD)
- Bij deze groep is er sprake van onderactivatie in de hersenen, wat leidt tot concentratieproblemen. Deze kinderen zijn vaak creatief en denken buiten de kaders, maar kunnen snel afgeleid raken.
- Overwegend Impulsief
- Hier is sprake van overactivatie in het brein. Dit uit zich in hyperactiviteit en impulsief gedrag. Deze kinderen hebben veel energie en kunnen later vaak natuurlijke leiders worden.
- Combinatie Type
- Deze groep heeft kenmerken van zowel onoplettendheid als impulsiviteit, wat zorgt voor een unieke combinatie van uitdagingen en talenten.
Wetenschappelijke Onderbouwing van Beelddenken
Dankzij samenwerking met neurowetenschappers wordt beelddenken steeds beter begrepen. Het is duidelijk dat reguliere leermethoden niet altijd aansluiten bij de manier waarop beelddenkers informatie verwerken. Door lesstof aan te bieden in een visuele vorm, kan deze groep leerlingen veel beter presteren.
Praktische Tips voor Ouders en Leraren van Beelddenkende Kinderen met ADHD
- Gebruik Visuele Hulpmiddelen: Mindmaps, infographics en schema's helpen bij het begrijpen en onthouden van informatie.
- Creëer een Rustige Leeromgeving: Een plek achterin de klas, met de rug naar de muur, biedt veiligheid en overzicht.
- Visualiseer Abstracte Begrippen: Maak abstracte woorden visueel door afbeeldingen te gebruiken die de betekenis weergeven.
- Ademhalingsoefeningen: Omgaan met overprikkeling kan worden verbeterd door ademhalingstechnieken, zoals hartcoherentie.
Conclusie
Beelddenken is een krachtige manier van informatieverwerking, vooral voor kinderen met ADHD. Door het onderwijs aan te passen aan hun visuele leerstijl, kunnen deze kinderen hun volledige potentieel benutten. Het is essentieel dat leraren en ouders de unieke behoeften van beelddenkers begrijpen en ondersteunen, zodat ze succesvol en zelfverzekerd kunnen leren en groeien.